September 2024


19 September 2024

Uruf (Adat) Dalam Fatwa Perlis

 


(Sumber Gambar: vecteezy.com)

1. Uruf atau adat adalah salah satu dalil penentuan hukum Syarak mengikut ilmu Usul Fiqh. Ia juga salah satu tonggak kaedah fiqh yang turut digunakan dalam penghujahan hukum Syarak. 2. Syeikh ‘Abd al-Wahhab Khallaf mendefinisikan uruf:
ما تعارفه الناس وساروا عليه من قول أو فعل أو ترك، ويسمى العادة
Maksudnya: “Perkara yang menjadi kebiasaan oleh masyarakat dan diamalkan mereka, sama ada berbentuk perkataan, perbuatan atau meninggalkan sesuatu. Ia juga disebut sebagai adat”. 3. Dalil kehujahan uruf daripada al-Quran, Allah SWT telah berfirman:
خُذِ الْعَفْوَ وَأْمُرْ بِالْعُرْفِ وَأَعْرِضْ عَنِ الْجَاهِلِينَ
Maksudnya, “Terimalah apa yang mudah engkau lakukan, dan suruhlah dengan perkara yang baik (yang kebiasaan), serta berpalinglah (jangan dihiraukan) orang-orang yang jahil (yang degil dengan kejahilannya)” (al-Quran. Al-A‘raf: 199). 4. Ayat al-Quran ini menyuruh agar mengikuti kebiasaan atau uruf selagi mana ia tidak bercanggah dengan prinsip Syarak. Terdapat banyak ayat al-Quran yang memerintahkan agar umat Islam beramal dengan cara yang ma‘ruf atau baik atau kebiasaan. Contohnya, Allah ‘Azza Wa Jalla berfirman:
وَالْوَالِدَاتُ يُرْضِعْنَ أَوْلَادَهُنَّ حَوْلَيْنِ كَامِلَيْنِ لِمَنْ أَرَادَ أَنْ يُتِمَّ الرَّضَاعَةَ وَعَلَى الْمَوْلُودِ لَهُ رِزْقُهُنَّ وَكِسْوَتُهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ
Maksudnya, “Dan ibu-ibu hendaklah menyusukan anak-anak mereka selama dua tahun genap iaitu bagi orang yang hendak menyempurnakan penyusuan itu; dan kewajipan bapa pula ialah memberi makan dan pakaian kepada ibu itu menurut cara yang sepatutnya (kebiasaan)” (al-Quran. Al-Baqarah: 233). 5. Ayat al-Quran ini menyuruh agar si ayah memberi nafkah makan dan pakaian kepada ibu (isterinya) yang menyusu dengan mengikut makanan dan pakaian kebiasaan (uruf) setempat. 6. Hadis mawquf riwayat ‘Abdullah bin Mas‘ud mnyatakan:
فَمَا رَأَى الْمُسْلِمُونَ حَسَنًا فَهُوَ عِنْدَ اللَّهِ حَسَنٌ وَمَا رَأَوْا سَيِّئًا فَهُوَ عِنْدَ اللَّهِ سَيِّئٌ
Maksudnya, “Apa yang dilihat baik oleh (fuqaha) muslimin, maka baiklah ia di sisi Allah. Apa yang dilihat buruk oleh mereka, maka buruklah ia di sisi Allah” (Hadis. Ahmad. No. 3600). 7. Para fuqaha menjelaskan bahawa kaedah tersebut menjadi tonggak rujukan fiqh kerana banyak masalah-masalah fiqh merujuk kepada kaedah ini. Antaranya penentuan permulaan umur haid dan baligh bagi lelaki dan perempuan, tempoh minimum dan maksimum haid, pendek panjang tempoh muwalat dalam wuduk atau ijab qabul dalam akad kontrak atau nikah dan sebagainya. Semua perkara ini tidak mempunyai dalil khusus, bahkan bersandarkan kepada uruf setempat dan ia boleh berubah mengikut tempat dan masa. 8. ‘A’ishah RA meriwayatkan hadis Hindun binti ‘Utbah yang mengadu tentang kebakhilan suaminya Abu Sufyan, lalu Rasulullah SAW bersabda kepadanya:
خُذِي مَا يَكْفِيكِ وَوَلَدَكِ بِالْمَعْرُوفِ
Maksudnya, “Ambillah (daripada harta suamimu) apa yang cukup bagimu dan anakmu dengan cara yang baik (kebiasaan yang mencukupi)” (Hadis. Al-Bukhariyy. Bab Idha Lam Yunfiq al-Rajul Fa Li al-Mar’ah An Ta’khudh Bi Ghayr ‘Ilmihi Ma Yakfiha Wa Waladiha Min Ma‘ruf. No. 5049). 9. Hadis ini memberi panduan kepada Hindun serta isteri-isteri yang lain, bahawa dibenarkan untuk mengambil harta suaminya tanpa izin setakat yang perlu yakni pada kebiasaannya mencukupi untuk hidup (mengikut uruf setempat). Keadaan ini disyaratkan sekiranya suami kedekut untuk memberi nafkah. Jika suami sudah bertanggungjawab memberi nafkah yang mencukupi, tidak dibenarkan isteri mengambil harta suami tanpa keizinannya. 10. Dalam konteks pengamalan uruf dalam fatwa di Malaysia khususnya di Perlis, Enakmen Pentadbiran Agama Islam Perlis 2006 memperuntukkan:
Sumber Yang Hendaklah Diikuti
54. (1) Dalam mengeluarkan apa-apa fatwa di bawah seksyen 48 atau memperakukan apa-apa pendapat di bawah seksyen 53 Jawatankuasa Fatwa hendaklah mengikut AL-Quran dan/atau Sunnah Rasulullah Sallallahualaihi Wassalam (Nota penulis: sepatutnya perkataan Wassalam ditulis Wa Sallam).
(2) Pada mengeluarkan sesuatu fatwa di bawah Bahagian ini Majlis dan Jawatankuasa Fatwa hendaklah menngamil ingatan terhadap Adat Istiadat Melayu atau Undang-Undang Adat Istiadat Melayu yang terpakai dalam Negeri Perlis. 11. Dewan Bahasa dan Pustaka mendefinisikan adat sebagai “peraturan yang lazim dilakukan sejak dahulu kala”. Manakala istiadat didefinisikan sebagai “peraturan atau cara-cara melakukan sesuatu yang sudah menjadi kebiasaan”. 12. Perkataan adat istiadat telah dinamakan kepada Majlis Agama Islam Perlis sebagai “Majlis Agama Dan Adat Istiadat Melayu Perlis”. Seksyen 6(1) Undang-undang Tubuh Kerajaan Perlis 1948: “Ketua Agama bagi Negeri ialah Raja dan Raja boleh memerintah supaya dibuat undang-undang untuk tujuan mengatur dan menubuh sebuah majlis yang dinamakan Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu bagi membantu dan menasihat Baginda di dalam segala perkara yang berkaitan dengan agama Negeri dan adat istiadat Melayu”. 13. Dari segi aplikasi uruf dalam fatwa Perlis, ada hujah uruf yang diterima dan ada hujah uruf tidak diterima. 14. Contoh fatwa Perlis mengenai pengamalan uruf ialah dalam “Fatwa Jarak Solat Qasar”:
(Keputusan Mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Negeri Perlis Kali Ke - 42 / 2019)
Jarak perjalanan seseorang ke destinasi tertentu dibolehkan qasar berdasarkan kepada dua penilaian iaitu:
Berdasarkan kepada jarak iaitu lebih kurang 80KM dan ini merupakan pendapat jumhur ulama. Tidak ada hadis yang sahih yang menetapkan jarak ini. Namun, terdapat riwayat daripada Ibn Abbas yang mengambil kira jarak antara Mekah dengan Taif dan Mekah dengan Jeddah.
Berdasarkan kepada ‘uruf yang mengambil kira sesuatu jarak perjalanan sebagai musafir. ‘Uruf ini mengambil kira kedudukan persiapan dan kesukaran yang berlaku dalam musafir tersebut. Pendapat ini tidak menghadkan jarak tertentu. Tokoh-tokoh seperti Ibn Qudamah al-Maqdisi, Ibn Taimiyyah, Ibn al-Qayyim, al-Syawkani, Muhammad Saleh bin ‘Uthaimin, al-Albani, al-Qaradhawi dan lain-lain menyokong pendapat ini.
Jika seseorang berkeyakinan yang ‘uruf perjalanannya itu suatu permusafiran, walaupun kurang daripada jarak 80KM, perjalanan tersebut dikira musafir. Namun, jika sukar untuk menentukan kelayakan perjalanannya untuk dianggap sebagai musafir, boleh berpegang dengan pendapat jumhur ulama yang menetapkannya lebih kurang 80KM sahaja untuk melayakkannya dikira sebagai musafir.
Para ulama bersepakat, jika seseorang syak sama ada musafirnya itu layak atau tidak untuk dinamakan sebagai musafir, ia perlu merujuk kepada asal kewajipan solat iaitu perlu ditunaikan secara tamam dan tidak boleh menunaikannya secara qasar. Jika seseorang meyakini perjalanannya suatu permusafiran, dia digalakkan untuk melakukan qasar kerana Ibn Umar telah meriwayatkan bahawa Nabi S.A.W., Abu Bakar R.A, Umar R.A dan Uthman R.A sentiasa melakukan qasar dalam permusafiran. Jika dia menunaikan solat di belakang imam yang menunaikan solat secara tamam (4 rakaat), dia hendaklah melengkapkan solatnya seperti solat imam tersebut. Ini berdasarkan riwayat daripada Ibn Abbas dalam Musnad Ahmad. Berhubung dengan solat jama’, ia dibolehkan dalam permusafiran. 15. Contoh fatwa Perlis yang tidak menerima uruf ialah dalam “Fatwa Zakat Emas Perhiasan”:
(Mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Negeri Perlis Kali Ke-20 & 21/2016 Tarikh: 18-19 Februari 2016 / 9-10 Jamadil Awwal 1437H)
Setelah berbincang dengan panjang lebar dan meneliti hujah-hujah yang dibentangkan, maka Jawatankuasa Fatwa Negeri Perlis memutuskan seperti berikut:
Jawatankuasa Fatwa Negeri Perlis bersetuju sebulat suara untuk mengekalkan keputusan Jawatankuasa Syariah Negeri Perlis yang telah bersidang pada 11 Mei 1988 seperti berikut:
i. Tiada perbezaan mengenai kewajipan zakat ke atas emas yang dipakai atau emas yang disimpan ;
ii. Tiada istilah Had Uruf di Negeri Perlis;
iii. Semua pemilik emas yang melebihi nisab 85 gram emas dikenakan zakat. RUJUKAN
‘Abd al-Karim Zaydan. T.th. al-Wajiz Fi Usul al-Fiqh. T.tp: Mu’assasah Qurtubah Tiba‘ah Nashr Tawzi‘.
‘Abd al-Wahhab Khallaf. T.th. ‘Ilm Usul al-Fiqh. T.tp: Maktabat al-Da‘wat al-Islamiyyah.
Dewan Bahasa dan Pustaka. Kamus Pelajar.
Enakmen Pentadbiran Agama Islam Perlis 2006.
Majlis Agama Islam Dan Adat Istiadat Melayu Perlis. https://www.maips.gov.my/index.php?lang=img
Al-Suyuti, Jalal al-Din ‘Abd al-Rahman. 1983. Al-Ashbah Wa al-Naza’ir. T.tp: Dar al-Kutub al-‘Ilmiyyah.
Undang-undang Tubuh Kerajaan Perlis 1948. Oleh: Prof. Dr. Irwan bin Mohd Subri Profesor Fakulti Syariah dan Undang-Undang (FSU) Universiti Sains Islam Malaysia (USIM) - Ajk Fatwa Negeri Pulau Pinang - Setiausaha, Akademik Fiqh Islami Malaysia (AFHAM) - Timbalan Presiden, Malaysian Academic Association Congress (MAAC)

17 September 2024

Memahami Dalil

 

1. Dalam displin pengajian Islam dan lebih khusunya bidang Syariah, apabila bercakap mengenai hukum hakam fiqh atau hukum Syarak, biasanya akan dinyatakan dalil atau sumber rujukan hukum tersebut. 2. Syeikh Al-Didu Al-Shanqitiyy menyatakan:
فاكتساب الأحكام لا يمكن أن يكون بالأوهام والتخمين، بل لا بد فيه من الرجوع للأدلة
Maksudnya: “Memperolehi hukum hakam tidak boleh berdasarkan ilusi dan tekaan, tetapi mestilah merujuk kepada dalil-dalil”. 3. Perkara ini juga dinyatakan oleh Dr. ‘Abd al-Karim Zaydan:
الأحكام الشرعية إنما تعرف بالأدلة التي أقامها الشارع لترشد المكلفين إليهم، وتدلهم عليها وتسمى هذه الأدلة: بأصول الأحكام أو المصادر الشرعية للأحكام أو أدلة الأحكام. فهي أسماء مترادفة والمعنى واحد
Maksudnya: “Hukum hakam Syarak hanya diketahui melalui dalil-dalil yang ditetapkan Syarak untuk memandu muakallaf dan memberi petunjuk kepada mereka mengenainya (hukum hakam). Dalil-dalil ini dinamakan usul hukum atau sumber hukum Syarak atau dalil hukum. Kesemuanya adalah nama yang sinonim dan namun maksudnya adalah sama”. 4. Imam al-Juwayniyy mendefinisikan dalil sebagai:
وَالدَّلِيل هُوَ المرشد إِلَى الْمَطْلُوب لِأَنَّهُ عَلامَة عَلَيْهِ
Maksudnya: “Dalil ialah perkara yang membawa kepada maksud kerana ia adalah tanda baginya”. 5. Imam al-Mahalliyy mendefinisikan dalil dengan definisi yang sama:
ما يمكن التوصل بصحيح النظر فيه إلى مطلوب خبري
Maksudnya: “Perkara yang dapat membawa kepada pengetahuan tentang perkara yang dikehendaki melalui penelitian yang betul terhadapnya”. Dr. ‘Abd al-Karim Zaydan menjelaskan maksud “matlub khabariyy” (perkara yang dikehendaki) ialah hukum Syarak. 6. Menurut ilmu Usul Fiqh, dalil iaitu perkara yang membawa kepada hukum Syarak, ada dua belas. Penentuan hukum Syarak yang utama adalah berdasarkan al-Quran dan/atau hadis. Sekiranya tiada dalil daripada al-Quran dan/atau hadis, boleh berdasarkan mana-mana dalil selain dua dalil utama tersebut. 7. Ini berdasarkan hadis:
أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَمَّا أَرَادَ أَنْ يَبْعَثَ مُعَاذًا إِلَى الْيَمَنِ قَالَ : كَيْفَ تَقْضِي إِذَا عَرَضَ لَكَ قَضَاءٌ؟ قَالَ: أَقْضِي بِكِتَابِ اللَّهِ، قَالَ: فَإِنْ لَمْ تَجِدْ فِي كِتَابِ اللَّهِ؟ قَالَ: فَبِسُنَّةِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، قَالَ: فَإِنْ لَمْ تَجِدْ فِي سُنَّةِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، وَلَا فِي كِتَابِ اللَّهِ؟ قَالَ: أَجْتَهِدُ رَأْيِي، وَلَا آلُو فَضَرَبَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ صَدْرَهُ، وَقَالَ: الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي وَفَّقَ رَسُولَ رَسُولِ اللَّهِ لِمَا يُرْضِي رَسُولَ اللَّهِ
Maksudnya: "Rasulullah SAW ketika ingin mengutus Muaz ke Yaman (sebagai qadi), baginda bertanya: "Bagaimana engkau akan menghakimi apabila dihadapkan kepadamu suatu keputusan?" Mu'az menjawab: "Aku akan menghakimi berdasarkan Kitab Allah (Al-Quran)" Baginda bertanya lagi: "Jika engkau tidak menjumpainya dalam Kitab Allah?" Muaz menjawab: "Dengan sunnah Rasulullah SAW." Baginda bertanya lagi: "Jika engkau tidak menjumpainya dalam sunnah Rasulullah SAW dan juga dalam Kitab Allah?" Muaz menjawab: "Aku akan berijtihad dengan pendapatku, dan aku tidak akan lalai." Maka Rasulullah SAW menepuk dadanya dan berkata: "Segala puji bagi Allah yang telah memberi petunjuk kepada utusan Rasulullah kepada sesuatu yang membuat Rasulullah reda". 8. Dalil menurut perbahasan ilmu Usul Fiqh klasik dibahagikan kepada dua kategori:
a. Al-Adillah al-Muttafaq Alayha (dalil-dalil yang disepakati kehujahannya oleh ulama). Ia terdiri daripada; al-Quran, sunnah (hadis), ijmak dan qiyas.
b. Al-Adillah al-Mukhtalaf Fiha (dalil-dalil yang diperselisihi kehujahannya oleh ulama). Ia terdiri daripada; maslahah mursalah, uruf, istihsan, istishab, sadd al-dhari‘ah (menutup jalan keburukan), ijmak ahl al-madinah, qawl al-sahabi (fatwa pada Sahabat) dan shar‘u man qablana (syariat umat terdahulu). 9. Ini bererti dalil bukan hadis sahaja. Dalil bukan hadis semata-mata. 10. Pada zaman kontemporari ini, dalil-dalil di atas sama ada Al-Adillah al-Muttafaq Alayha atau Al-Adillah al-Mukhtalaf Fiha telah diterima pakai oleh institusi fatwa dalam dan luar negara seperti Majmak Fiqh Islami Dawli, Dar al-Ifta' Jawatankuasa Fatwa Negeri, Jawatankuasa Muzakarah MKI dan lain-lain. 11. Dalil-dalil yang diterima dalam penghujanan hukum Syarak adalah:
Pertama: al-Quran.
Kedua:. Sunnah/hadis.
ketiga: Ijmak.
Keempat: Qiyas.
Kelima: maslahah mursalah.
Keenam: uruf.
Ketujuh: istihsan.
Kelapan: istishab.
Kesembilan: sadd al-dhari'ah (menutup jalan keburukan).
Kesepuluh: ijmak ahl al-madinah.
Kesebelas: qawl al-sahabi (fatwa pada Sahabat).
Kedua belas: shar'u man qablana (syariat umat terdahulu). 12. Kesemua dalil-dalil di atas mempunyai dalil kehujahan daripada al-Quran dan hadis untuk boleh beramal, menggunakan atau merujuk kepadanya. 13. Soalan yang lebih tepat apabila hendak mengetahui sandaran atau sumber hukum adalah "apa dalilnya?", bukannya "apa hadisnya?". Hal ini kerana bertanyakan soalan "apa dalilnya?" akan merangkumi semua kategori dalil-dalil hukum. Manakala soalan "apa hadisnya?" hanya merangkumi satu kategori dalil sahaja sedangkan hukum Syarak tidak semestinya hanya bersandarkan kepada hadis semata-mata. Rujukan
‘Abd al-Karim Zaydan. T.th. Al-Wajiz Fi Usul al-Fiqh. T.tp: Mu’assasah Qurtubah Tiba‘ah Nashr Tawzi‘.
‘Abd al-Wahhab Khallaf. T.th. ‘Ilm Usul al-Fiqh Wa Khulasah Tarikh al-Tashri‘. T.tp: Matba‘at al-Madaniyy.
Al-Didu Al-Shanqitiyy, Muhammad al-Hasan Walad Muhammad. T.th. Sharh al-Waraqat Fi Usul al-Fiqh. T.tp: T.pt.
Ibnu Manzur, Abu al-Fadl Jamal al-Din Muhammad bin Mukarram bin ‘Aliyy. 1414H. Lisan al-‘Arab. Beirut: Dar Sadir.
al-Juwayniyy, Abu al-Malik Rukn al-Din Imam al-Haramayn ‘Abd al-Malik bin ‘Abdulllah in Yusuf bin Muhammad. 2006. Al-Waraqat. T.tp: Dar al-Sami‘iyy Li al-Nashr Wa al-Tawzi‘.
Al-Mahalliyy, Jalal al-Din Muhammad bin Ahmad bin Muhammad bin Ibrahim al-Shafi‘iyy. 1999. Sharh al-Waraqat Fi Usul al-Fiqh. T.tp: Jami‘at al-Quds.
Mu‘jam al-Mustalahat al-Shar‘iyyah.
al-Mu‘jam al-Wasit. 1972. Majma‘ al-Lughat al-’Arabiyyah Bi al-Qahirah.
Al-Zarkashiyy, Abu ‘Abdillah Badr al-Din Muhammad bin ‘Abdullah bin Bahadur. 1994. Al-Bahr al-Muhit Fi Usul al-Fiqh. T.tp: Dar al-Kutubiyy.
Qutb Mustafa Sanu. 2000. Mu‘jam Mustalahat Usul al-Fiqh ‘Arabiyy Injliziyy. Dimasqh: Dar al-Fikr al-Mu‘asir. Oleh: Prof. Dr. Irwan bin Mohd Subri Profesor Fakulti Syariah dan Undang-Undang (FSU) Universiti Sains Islam Malaysia (USIM) - Ajk Fatwa Negeri Pulau Pinang - Setiausaha, Akademik Fiqh Islami Malaysia (AFHAM) - Timbalan Presiden, Malaysian Academic Association Congress (MAAC)

09 September 2024

3 'ta' Punca Terjebak Ajaran Sesat


 

Pengamalan Dan Rujukan Mazhab Fiqh Oleh Jawatankuasa Fatwa Di Malaysia Dan Antarabangsa

 


(Sumber Gambar: aktual.com)

1. Di Malaysia, semua Jawatankuasa Fatwa Negeri (kecuali Perlis) menyatakan ia merujuk kepada pendapat muktamad mazhab Syafie dalam pemfatwaan. Dalam keadaan-keadaan tertentu, Jawatankuasa Fatwa akan merujuk kepada pendapat muktamad mazhab lain iaitu Hanafi, Maliki dan Hanbali. Ia bererti Jawatankuasa Fatwa Negeri merujuk dan mengamalkan empat mazhab fiqh yang muktabar dan masyhur iaitu mazhab Syafie, Hanafi, Maliki dan Hanbali dalam pemfatwaan.

2. Sebagai contoh, Akta Pentadbiran  Undang-Undang Islam (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 1993 memperuntukkan dalam seksyen 39 (Nas yang hendaklah diikuti):
39. (1) Dalam mengeluarkan apa-apa fatwa di bawah seksyen 34, atau memperakukan apa-apa pendapat di bawah seksyen 38, Mufti hendaklah pada lazimnya mengikut pandangan diterima (qaul muktamad) Mazhab Syafie.
(2) Jika Mufti berpendapat bahawa dengan mengikut qaul muktamad Mazhab Syafie akan membawa kepada keadaan yang berlawanan dengan kepentingan awam, Mufti bolehlah mengikut qaul muktamad Mazhab Hanafi, Maliki atau Hanbali.

3. Enakmen Fatwa Negeri Sabah 2004 juga memperuntukkan dalam seksyen 14 (Qaul muktamad yang hendak diikuti):
14. (1) Dalam mengeluarkan apa-apa fatwa di bawah seksyen 8 atau memperakukan apa-apa pendapat di bawah seksyen 13, Majlis Fatwa Negeri hendaklah pada lazimnya mengikut qaul muktamad (pendapat-pendapat yang diterima) Mazhab Syafie.
(2) Jika Majlis Fatwa Negeri berpendapat bahawa dengan mengikut qaul muktamad Mazhab Syafie suatu keadaan yang berlawanan dengan kepentingan awam akan terhasil, Majlis Fatwa Negeri bolehlah mengikut qaul muktamad Mazhab Hanafi, Maliki, atau Hanbali.

4. Enakmen Pentadbiran Agama Islam Perlis 2006 tidak memperincikan mana-mana mazhab dalam pemfatwaan. Ia hanya menyebut merujuk kepada Quran dan hadis seperti berikut:
Sumber Yang Hendaklah Diikuti
54. (1) Dalam mengeluarkan apa-apa fatwa di bawah seksyen 48 atau memperakukan apa-apa pendapat di bawah seksyen 53 Jawatankuasa Fatwa hendaklah mengikut AL-Quran dan/atau Sunnah Rasulullah Sallallahualaihi Wassalam (Nota penulis: sepatutnya perkataan Wassalam ditulis Wa Sallam).

5. Namun seksyen 54(1) Enakmen Pentadbiran Agama Islam Perlis 2006 dijelaskan oleh Keputusan Mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Negeri Perlis Kali Ke - 59 / 2022 yang diadakan pada 14-15 September 2022 / 17-18 Safar 1444h Bil. 2/59 Tahun 2022 Tentang “Pegangan & Pendirian Perlis Mengenai Mazhab-Mazhab Fiqah”:
1. Jawatankuasa Fatwa dalam mentarjihkan (menilai dan memilih) pandangan-pandangan hukum, tidak terikat dengan hanya satu mazhab fiqah, sebaliknya membahas dan mentarjihkan (menilai dan memilih) pandangan-pandangan fiqah yang ada di dalam empat mazhab utama atau selain daripadanya (dalam Ahli Sunnah Wal Jamaah) jika ada keperluan untuk berbuat demikian.

6. Sebagai perbandingan, Perlis lebih terbuka dalam pengamalan dan rujukan mazhab fiqh iaitu empat mazhab fiqh utama (Syafie, Hanafi, Maliki dan Hanbali) dan mazhab-mazhab fiqh selain daripada empat itu dalam kalangan Ahli Sunnah Wal Jamaah. Manakala tiga belas negeri lain hanya memperuntukkan empat mazhab fiqh utama (Syafie, Hanafi, Maliki dan Hanbali) sahaja dalam pemfatwaan.

7. Di peringkat antarabangsa, Da’irat al-Ifta’ Jordan memilih mazhab Syafie sebagai manhaj fatwa yang muktamad. Namun ia tidaklah terikat semata-mata dengan mazhab Syafie, bahkan ia turut merujuk kepada mazhab-mazhab fiqh yang lain tanpa membataskan berapa atau mazhab fiqh yang mana satu.

8. Dar al-Ifta’ Mesir juga begitu dengan mengamalkan dan merujuk kepada semua mazhab fiqh yang ada. Ini dinyatakan oleh mantan Mufti Mesir, Prof. Dr. Syauqi ‘Allam di mana Dar al-Ifta’ Mesir akan memilih pandangan-pandangan mazhab fiqh yang sesuai dengan keadaan masyarakat dan realiti yang sentiasa berubah.

9. Majmak al-Fiqh al-Islami al-Dawli yang berpusat di Jeddah, Arab Saudi sebagai badan fatwa antarabangsa di bawah Organisation of Islamic Cooperation (OIC) pula mengamalkan dan merujuk kepada lapan mazhab fiqh iaitu Hanafi, Maliki Syafie, Hanbali, Ja‘fari, Zaidi, Ibadi dan Zahiri. Ini berdasarkan resolusi Majmak No. 152 (1/17) pada tahun 2006.

10. Mazhab-mazhab fiqh yang kekal hingga ke hari ini adalah khazanah ilmu fiqh tidak ternilai yang bertujuan untuk memahamkan masyarakat Islam tentang hukum hakam fiqh. Ia adalah rumusan ijtihad para fuqaha mazhab daripada dalil al-Quran, hadis dan dalil-dalil lain. Mereka yang berkelayakan dalam merumuskan, beristinbat dan berijtihad adalah mereka yang mempelajari dan mendalami ilmu Fiqh, Usul Fiqh dan lain-lain. Ia bukan kerja orang awam yang tidak menguasai ilmu-ilmu Syariah.

11. Penentuan untuk beramal dengan mana-mana mazhab fiqh adalah bidang kuasa negeri-negeri di Malaysia. Semua pihak perlu menghormati bidang kuasa negeri masing-masing.

Prof. Dr. Irwan bin Mohd Subri
Profesor
Fakulti Syariah dan Undang-Undang (FSU)
Universiti Sains Islam Malaysia (USIM)

- Ajk Fatwa Negeri Pulau Pinang
- Setiausaha, Akademik Fiqh Islami Malaysia (AFHAM)
- Timbalan Presiden, Malaysian Academic Association Congress (MAAC)


08 September 2024

Enakmen Fatwa dan RUU Mufti


(Sumber Gambar: MalaysiaGazette)

1. Saya penah buat kajian fatwa bertajuk *Penambahbaikan Keberkesanan Fatwa Di Malaysia: Analisa Aspek Perundangan" tahun 2022. Antara skop kajian ialah bagaimana enakmen fatwa dibuat atau dipinda. 

2. Salah satu pihak utama yang saya temubual ialah Bahagian Syariah di Pejabat Peguam Negara. Masa itulah saya diberitahu yang Jabatan Mufti Wilayah Persekutuan telah buat satu usaha untuk buat adakan akta tersendiri bagi fatwa. 

3. Semua negeri kecuali Kedah dan Sabah mempunyai enakmen berkaitan fatwa yang bersekali dengan Enakmen Pentadbiran  Agama. Kedah dan Sabah telah lama mengeluarkan seksyen² berkaitan fatwa dan menjadikannya enakmen tersendiri. Wilayah Persekutuan menjadi negeri ketiga berbuat demikian. 

4. Ada saya tanya Penasihat Undang² beberapa negeri, wajar atau tidak enakmen fatwa tersendiri dan tidak "menumpang" dalam Enakmen Pentadbiran Agama. Ada yang kata tiada masalah dan ada yang kata, jika dikeluarkan seksyen berkaitan fatwa, kandungan dalam Enakmen Pentadbiran Agama akan tinggal sikit. Mungkin pada masa hadapan seksyen² bidang lain juga mohon untuk keluar dari enakmen ini. 

5. Masa atau tempoh untuk buat enakmen baru  atau memindanya bergantung kepada keadaan. Ia melibatkan banyak prosedur dan pihak terlibat. Sudah tentu pejabat atau kamar undang² negeri adalah pihak utama yang terlibat sebab ia berkaitan undang². Di Wilayah Persekutuan, Bahagian Syariah Pejabat Peguam Negara yang menguruskan RUU Mufti itu sebab apa² akta di Wilayah Persekutuan akan diluluskan di Parlimen. Jika negeri lain, kelukaan enakmen dibuat di Dewan Undangan Negeri. 

6. Isi kandungan dalam akta atau enakmen berkaitan fatwa adalah terpulang kepada pihak Jabatan Mufti Negeri masing². Ia mengikut bidang kuasa, kesesuaian dan kemaslahatan negeri tersebut. Semua negeri kecuali Perlis merujuk kepada 4 mazhab utama fiqh iaitu Syafie, Hanafi, Malik dan Hanbali. Perlis menyatakan secara umum iaitu berdasarkan Quran dan/atau Sunnah.

7. Isu RUU Mufti Wilayah Persekutuan bukan pada wajar atau tidak ia diwujudkan secara berasingan daripada Akta Pentadbiran, tetapi tentang dimasukkan klausa Asyairah dan Maturidiah sebagai syarat lantikan mufti. Wajar atau tidak klausa ini dimasukkan berbalik kepada point no. 6 di atas. Di sini yang timbul perdebatan setuju atau tidak setuju.

8. Ada beberapa point dalam kajian saya yang perlu diberi perhatian oleh semua Jabatan Mufti Negeri iaitu kesalahan silang rujuk oleh enakmen lain terhadap istilah fatwa, point "hendaklah" dalam wording enakmen terutama berkaitan penerimaan keputusan Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan dan lain -lain.

9. Apapun, pemerkasaan enakmen/akta kefatwaan memang perlu dilakukan dari masa ke semasa. Ia rujukan utama sebagai punca kuasa Jawatan Kuasa Fatwa Negeri dalam berfatwa.

Prof. Dr. Irwan bin Mohd Subri
Profesor
Fakulti Syariah dan Undang²
Universiti Sains Islam Malaysia

- Ajk Fatwa Negeri Pulau Pinang
- Setiausaha, Akademik Fiqh Islami Malaysia (AFHAM)
- Timbalan Presiden, Malaysian Academic Association Congress (MAAC)

PANGGILAN KERTAS KERJA: INTERNATIONAL SEMINAR ON USUL AL-FIQH (iSUFI 2024)


📢📢📢 PANGGILAN KERTAS KERJA: INTERNATIONAL SEMINAR ON USUL AL-FIQH (iSUFI 2024)

Assalamualaikum,

Fakulti Syariah dan Undang-Undang (FSU), Universiti Sains Islam Malaysia (USIM) dengan sukacitanya mengumumkan bahawa ia akan menganjurkan SEMINAR ANTARABANGSA USUL AL-FIQH (iSUFI 2024). Kami dengan segala hormatnya menjemput semua Tuan/Puan untuk membentangkan penyelidikan terkini berkaitan Usul Fiqh. 

Maklumat lanjut iSUFI 2024 adalah seperti berikut:

⏳ Tarikh: 17-18 Disember 2024
📍 Tempat: Hotel Movenpick, Sepang, Selangor, Malaysia

ANJURAN:

Fakulti Syariah dan Undang-Undang, Universiti Sains Islam Malaysia

TEMA: Memperkasakan Usul Fiqh Pada Era Kontemporari

SKOP:
✅ Pengajaran & Pengajian Usul Fiqh
✅ Isu-Isu Usul Fiqh
✅ Sumbangan & Pemikiran Usuliyyin
✅ Sejarah Usul Fiqh
✅ Qawaid Usuliyyah
✅ Aplikasi Usul Fiqh & Fatwa
✅ Aplikasi Usul Fiqh & Turath
✅ Aplikasi Usul Fiqh & Perundangan / Kehakiman Syarie
✅ Aplikasi Usul Fiqh & Fiqh Semasa
✅ Aplikasi Usul Fiqh & Muamalat
✅ Aplikasi Usul Fiqh & Perbankan Islam
✅ Aplikasi Usul Fiqh & Kewangan Sosial Islam
✅ Aplikasi Usul Fiqh & Ahwal Shakhsiyyah
✅ Aplikasi Usul Fiqh & Perubatan / Pergigian
✅ Aplikasi Usul Fiqh & Halal
✅ Usul Fiqh & Penyelidikan
✅ Usul Fiqh & Inovasi
✅ Usul Fiqh & Wathiqah Makkah

Untuk hantar abstrak dan kertas kerja:

https://forms.gle/9QXsXw7hVrHsfsjYA

🔖 GARIS PANDUAN PENULISAN
Penulis mesti mematuhi garis panduan berikut:
📌 Abstrak tidak melebihi 300 patah perkataan.
📌 Kertas kerja bahasa Melayu dan Arab mesti mempunyai Tajuk dan Abstrak yang diterjemah ke bahasa Inggeris.
📌 Kertas kerja tidak melebihi 20 muka surat.
📌 Font Times New Roman, saiz 12. Untuk kertas kerja Arab, font Traditional Arabic, saiz 16.
📌 Kertas kerja boleh ditulis dalam bahasa Melayu atau Inggeris atau Arab.

Semua kertas kerja akan diterbitkan dalam jurnal terbitan Universiti Sains Islam Malaysia dan jurnal luar terpilih. Sebahagian kertas kerja terpilih akan diterbitkan dalam Malaysian Journal of Syariah and Law (MJSL), USIM bertaraf Scopus Q1. Semua kertas kerja tertakluk kepada penilaian.

🔑 TARIKH-TARIKH PENTING:
🕐 Tarikh Akhir Penerimaan Abstrak: 30 Oktober 2024
🕒 Tarikh akhir Penerimaan Kertas Kerja: 30 November 2024 
🕑 Early Bird: Sebelum 15 November 2024
🕓 Tarikh akhir pembayaran yuran: 30 November 2024

Untuk hantar abstrak dan kertas kerja:

https://forms.gle/9QXsXw7hVrHsfsjYA

Laman Web Rasmi iSUFI 2024: https://isufifsu.com/
Facebook iSUFI 2024: https://web.facebook.com/isufi24

Untuk keterangan lanjut, sila hubungi:

Prof. Dr. Irwan bin Mohd Subri (Pengarah) +6013-3543594
Dr. Mohd Harifadilah bin Rosidi (Setiausaha) +6018-7889396
Email: isufifsu2024@gmail.com
https://isufifsu.com/ 

Untuk hantar abstrak dan kertas kerja:

https://forms.gle/9QXsXw7hVrHsfsjYA


 

ERROR 404

The page you were looking for, could not be found. You may have typed the address incorrectly or you may have used an outdated link.

Go to Homepage