Rasanya dah banyak "Ustaz-Ustaz" sama ada yang asli atau yang segera dah ulas tentang boleh atau tidak pakai baju hitam ketika kematian. UF tak berhajat nak ulas yang itu.
Isu baju hitam dah lama para ulama bincang, antaranya ketika membincangkan isu taghayyur al-ahkam (perubahan hukum). Syeikh Ahmad Muhammad al-Zarqa ketika mensyarahkan kaedah "La Yunkar Taghayyur al-Ahkam Bi Taghayyur al-Azman", berkata:
إذا
كان العرف والعادة يستدعيان حكمًا ثم تغيّر إلى عرف وعادة أخرى، فإن الحكم يتغيّر
إلى ما يوافق ما انتقل إليه العرف والعادة. ولذا لَمّا كان لون السواد في زمن
الإمام رضي الله عنه، يعدّ عيبًا، قال بأنّ الغاصب إذا صبغ الثوب أسود يكون قد عيّبه، ثمّ
بعد ذلك لَمَّا تغيّر عرف الناس وصاروا يعدّونه زيادة، قال صاحباه إنّه زيادة
Maksudnya, "Apabila uruf dan adat menyebabkan sesuatu hukum berlaku, kemudian ia berubah kepada uruf dan adat lain, maka hukum pun turut berubah mengikut uruf dan adat baharu. Kerana itulah, memandangkan warna hitam pada zaman al-Imam (Abu Hanifah) dianggap mengaibkan, dia (imam Abu Hanifah) berkata, "sekiranya seorang perampas mencelup pakaian yang dirampas dengan warna hitam, dia telah meng"aib"kan (merosakkan nilai) pakaian tersebut". Namun selepas itu, apabila uruf manusia berubah dan mereka menganggap warna hitam adalah warna lebihan, dua orang anak murid imam Abu Hanifah (Abu Yusuf & Muhammad bin al-Hasan) menganggap ia hanyalah warna lebihan (yang tidak sampai mengaibkan status pakaian itu)".
- Ahmad bin Muhammad al-Zarqa. 1996. Sharh al-Qawa'id al-Fiqhiyyah. Cet. 4. Dimashq: Dar al-Qalam.
Tiada ulasan
Catat Ulasan