Allah S.W.T telah mencipta manusia dan menjadikan mereka kepada dua
golongan, iaitu jahil (tidak tahu) dan alim. Menjadi tanggungjawab ke atas
orang yang jahil untuk menghilangkan kejahilannya itu. Malah seseorang itu akan
berdosa sekiranya dia tidak berusaha untuk belajar dan mengetahui jawapan
terhadap sesuatu kemusykilan.
Oleh sebab itulah
orang jahil perlu berjumpa dan bertanyakan jawapan kepada orang alim. Ini
sesuai dengan firman Allah S.W.T:
﴿فَاسْأَلُوْا
أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لا تَعْلَمُوْنَ﴾
Maksudnya, “Oleh itu bertanyalah kamu (wahai golongan musyrik)
kepada orang-orang yang berpengetahuan ugama jika kamu tidak mengetahui”.
(al-Quran. al-Nahl: 43).
Ayat al-Quran ini memerintahkan
agar orang yang tidak tahu agar bertanyakan kepada orang yang tahu. Dalam isu
agama sudah pasti orang yang tahu itu ialah golongan para ulama atau ustaz
dalam konteks Malaysia.
Imam al-Khatib al-Baghdadiyy
(1996) dalam kitabnya “Kitab al-Faqih
Wa al-Mutafaqqih”
menjelaskan:
"أول ما يلزم المستفتي إذا نزلت به
نازلة أن يطلب المفتي، ليسأله عن حكم نازلته. فإن لم يكن في مَحِلَّتِه، وجب عليه
أن يمضي إلى الموضع الذي يجده فيه، فإن لم يكن ببلده لزمه الرحيل إليه، وإن بعُدَت
داره، فقد رَحَلَ غيرُ واحد من السلف في مسألة"
Maksudnya, “Kewajipan pertama orang yang tidak tahu (al-mustaftiyy)
apabila menghadapi sesuatu masalah ialah mencari mufti. Tujuannya ialah untuk
mendapatkan jawapan terhadap masalahnya itu. Sekiranya mufti tiada di tempatnya
itu, perlulah dia pergi ke tempat yang boleh dia menjumpai mufti. Sekiranya
mufti tiada di negerinya, maka perlulah dia bermusafir mencarinya walaupun
jaraknya jauh. Mengikut sejarah, ramai para ulama salaf berbuat demikian
(bermusafir) hanya kerana satu masalah sahaja”.
Sekiranya orang yang tidak tahu
tidak bertanya kepada orang yang alim, mereka akan beterusan atas kejahilan. Mereka
akan meraba-raba dalam kegelapan jahil dan menghadapi masalah dalam memahami
agama. Akibatnya mereka mungkin akan dihanyutkan oleh hawa nafsu mereka. Yang
paling dahsyat ialah mereka mungkin akan mengharamkan apa yang dihalalkan oleh
Allah dan menghalalkan apa yang diharamkan oleh Allah S.W.T. Semuanya ini
dilakukan oleh mereka tanpa mereka tahu atau faham tentang hukum hakam.
Menjadi kewajipan ke atas orang alim pula untuk menjawab
atau memberikan hukum apabila ditanya oleh orang yang bertanya (al-mustaftiyy). Ini kerana mereka
memerlukan jawapan terhadap permasalahan agama yang mereka hadapi. Inilah
antara tugas Rasulullah S.A.W iaitu menjawab persoalan-persoalan yang dibangkitkan
oleh para sahabat RA. Apatah lagi antara sifat wajib bagi baginda ialah al-tabligh
iaitu menyampaikan ilmu kepada manusia.
Rasulullah S.A.W
bersabda:
{الْعُلَمَاءُ وَرَثَةُ الأَنْبِيَاءِ،
وَإِنَّ الأَنْبِيَاءَ لَمْ يُوَرِّثُوا دِينَارًا وَلا دِرْهَمًا، وَرَّثُوا
الْعِلْمَ}
Maksudnya, “Para ulama merupakan pewaris Nabi.
Para Nabi tidak mewariskan dinar atau dirham, bahkan mereka mewariskan ilmu”.
(Hadis. Abu Dawud. Kitab al-cIlm: Bab
al-Hathth cAla Talab al-cIlm. #3641).
Memandangkan ulama ialah pewaris Nabi seperti yang
digambarkan dalam hadis di atas, maka ulama juga perlulah menyampaikan ilmu
kepada orang ramai. Tujuannya ialah untuk mengeluarkan manusia daripada gelap
kejahilan kepada cahaya kefahaman melalui pengetahuan ilmu.
Sekiranya orang
alim tidak menjawab atau menyampaikan ilmu, mereka boleh dianggap mengkhianati
amanah ilmu. Sedangkan Nabi
S.A.W telah berpesan dalam sebuah hadis:
{أَلا لِيُبَلِّغْ الشَّاهِدُ الْغَائِبَ}
Maksudnya, “Hendaklah orang yang hadir (alim)
menyampaikan ilmu kepada orang yang tidak hadir (tidak tahu)”. (Hadis. Ibnu
Majah. Kitab al-Muqaddimah: Bab Man Ballagha cIlman. #234).
Dalam sebuah hadis yang lain yang
diriwayatkan oleh cAbdullah bin cAmru:
{أَنَّ النَّبِيَّ صلّى
الله عليه وسلّم قَالَ: بَلِّغُوا عَنِّي وَلَوْ آيَةً}
Maksudnya, “Nabi S.A.W bersabda: Sampaikan
(ilmu) daripadaku walaupun sepotong ayat”. (Hadis. Al-Bukhariyy. Kitab
Ahadith al-Anbiya’: Bab Ma Zukira cAn Bani Isra’il. #3461).
Kedua-dua hadis di atas
memberi makna yang jelas bahawa Rasulullah S.A.W memerintahkan kepada orang
yang alim untuk menyampaikan ilmu kepada orang ramai. Tindakan tidak
menyampaikan ilmu dianggap sebagai menyembunyikan ilmu. Perbuatan ini adalah
dilarang oleh Allah SWT melalui firmanNya:
﴿إِنَّ الَّذِيْنَ
يَكْتُمُوْنَ مَا أَنْزَلْنَا مِنَ الْبَيِّنَاتِ وَالْهُدَى مِنْ بَعْدِ مَا
بَيَّنَّاهُ لِلنَّاسِ فِي الْكِتَابِ أُوْلَئِكَ يَلْعَنُهُمُ اللهُ
وَيَلْعَنُهُمُ اللاَعِنُوْنَ﴾
Maksudnya, “Sesungguhnya orang-orang yang
menyembunyikan apa yang telah Kami turunkan daripada keterangan-keterangan dan
petunjuk hidayah, sesudah Kami menerangkannya kepada manusia dalam kitab suci,
mereka itu dilaknat oleh Allah dan dilaknat oleh sekalian makhluk”.
(al-Quran. Al-Baqarah: 159).
Rasulullah SAW turut mengecam golongan yang
menyembunyikan ilmu dalam sebuah hadis. Baginda menceritakan azab bagi golongan
ini:
{مَنْ سُئِلَ عَنْ عِلْمٍ عَلِمَهُ، ثُمَّ
كَتَمَهُ، أُلْجِمَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ بِلِجَامٍ مِنْ نَارٍ}
Maksudnya, “Sesiapa yang ditanya tentang sesuatu ilmu yang
diketahuinya tetapi dia menyembunyikannya (tidak menjawab), maka dia akan
dikenakan kekang daripada api neraka pada hari akhirat”. (Hadis. al-Tirmidhiyy.
Kitab al-cIlm: Bab Ma Ja’a Fi Kitman al-cIlm. #2649).
Abu Hurayrah RA meriwayatkan daripada Nabi SAW, baginda
bersabda:
{مَنْ
كَتَمَ عِلْمًا، تَلَجَّمَ بِلِجَامٍ مِنْ نَارٍ يَوْمَ
القِيَامَةِ}
Maksudnya, “Sesiapa yang menyembunyikan sesuatu ilmu, maka dia
akan dikenakan kekang daripada api neraka pada hari akhirat”. (Hadis. Ibnu
Hibban. Kitab al-cIlm: Dhikru Ijab al-cUqubah Yawm
al-Qiyamah cAla al-Katimi al-cIlma Alladhi Yuhtaju Ilayhi
Fi Umur al-Muslimin. #95).
Dapat difahami
daripada dua hadis di atas bahawa seorang alim tidak boleh menyembunyikan ilmu
ketika ditanya oleh orang awam. Tindakan menyembunyikan ilmu boleh menyebabkan
masyarakat berterusan dalam kejahilan hukum hakam. Jika alim itu menyembunyikan
ilmu tanpa alasan syarie, dia boleh berhadapan siksaan api neraka di akhirat
nanti.
Jabir R.A
meriwayatkan sebuah hadis yang dianggap peringatan tegas daripada Rasulullah
SAW:
{لا يَنْبَغِي لِلْعَالِمِ أَنْ يَسْكُتَ
عَلَى عِلْمِهِ، وَلا يَنْبَغِي لِلْجَاهِلِ أَنْ يَسْكُتَ عَلَى جَهْلِهِ}
Maksudnya, “Tidak wajar
seorang alim berdiam diri atas ilmunya (tidak menyampaikan) dan tidak wajar
juga seorang jahil berdiam diri atas kejahilannya (tidak bertanya)” (Hadis.
Al-Tabraniyy. #5365).
Hadis ini amat
jelas dalam menerangkan kewajipan seorang jahil dan alim. Kewajipan seorang yang
tidak tahu ialah bertanyakan kepada yang alim. Manakala kewajipan alim pula
ialah menjawab soalan orang yang tidak tahu. Begitulah proses pertanyaan (al-istifta’) dan menjawab (al-ifta’) tidak berhenti sehinggalah hari
kiamat. Proses pertanyaan (al-istifta’)
dan menjawab (al-ifta’) yang
terdapat dalam sistem fatwa adalah amat penting dalam syariat Islam. Ia perlu
dititikberatkan oleh umat Islam. Ia selaras dengan tuntutan wahyu al-Quran yang
pertama diturunkan oleh Allah iaitu “iqra’”
demi membasmi kejahilan di kalangan masyarakat Islam.
Kepentingan sistem fatwa ini telah dijelaskan oleh imam
al-Ghazaliyy (1998) melalui kata-katanya:
"فليعلم أوّلاً أنّ الفتوى ركن عظيم في
الشريعة، لا ينكره منكر، وعليه عَوَّلَ الصحابةُ بعد أَنْ استأثرَ اللهُ برسوله،
وتابَعَهم عليهم التابعون إلى زماننا هذا"
Maksudnya, “Pertamanya, hendaklah kamu tahu bahawa fatwa adalah
rukun penting dalam syariah yang tidak boleh diinkari sesiapapun. Para sahabat
berpegang dengannya selepas Allah mengkhususkannya dengan rasulNya. Kemudian ia
diikuti oleh pata tabiin hinggalah pada zaman kita ini”.
Begitu
juga imam al-Nawawiyy (2001) menekankan kepentingan dan bahayanya fatwa jika di
tangan orang yang tidak layak. Beliau menegaskan:
"اعلم أن الإفتاء عظيم الخطر، كبير الموقع، كثير الفضل، لأن المفتي وارث الأنبياء صلوات
الله وسلامه عليهم، وقائم بفرض الكفاية، لكنه معرَّضٌ للخطأ، ولهذا قالوا المفتى
مُوَقِّعٌ عن الله تعالى، وروينا عن ابن المنكدر قال: العالم بين الله تعالى وخلقه،
فلينظر كيف يدخل بينهم"
Maksudnya, “Ketahuilah
bahawa proses pemfatwaan besar bahayanya namun besar juga kedudukannya dan
banyak kelebihan. Hal ini kerana mufti adalah pewaris para nabi A.S dan pendiri
fardu kifayah, namun dia terdedah kepada kesilapan. Oleh sebab itulah para
ulama berkata mufti adalah penyampai (hukum) daripada Allah Taala. Kami telah
meriwayatkan daripada Ibn al-Munkadir, dia telah berkata, “(kedudukan) orang
alim adalah antara Allah dan makhlukNya, oleh itu lihatllah bagaimana dia masuk
antara mereka”.
Imam al-Shatibiyy
(t.th) pula menerangkan tentang kedudukan seseorang mufti. Katanya:
"المفتي قائم في الأمة مقام النبي صلّى
الله عليه وسلّم". وقال بعده: "وعلى الجملة فالمفتي مخبر عن الله كالنبيّ،
وموقِعٌ للشريعة على أفعال المكلّفين بحسب نظره كالنبيّ، ونافذٌ أمره في الأمة
بمنشور الخلافة كالنبيّ. ولذلك سُمُّوا أولي الأمر، وقُرنت طاعتهم بطاعة الله
ورسوله في قوله تعالى ﴿يَا أَيُّهَا الَّذِيْنَ
آمَنُوْا أَطِيْعُوْا اللهَ وَأَطِيْعُوْا الرَّسُوْلَ وَأُوْلِيْ الأَمْرِ
مِنْكُمْ﴾"
Maksudnya, “Mufti
berada di kalangan ummah seperti kedudukan Nabi S.A.W. al-Shatibiyy berkata
lagi, “Secara umumnya, mufti memberitahu (hukum) daripada Allah seperti Nabi,
menyampaikan syariah atas perbuatan mukallaf berdasarkan pandangannya seperti
Nabi, melaksanakan arahanNya dikalangan ummah dengan kuasa khilafah seperti
Nabi. Oleh sebab itulah mereka dinamakan uli al-amri dan perintah mentaati
mereka disekalikan dengan perintah mentaati Allah dan RasulNya melalui
firmanNya yang bermaksud “wahai orang yang beriman taatilah Allah dan taatilah
Rasul dan uli al-amri di kalangan kamu” (al-Quran. Al-Nisa‘. 4: 59).
Kedudukan mulia ini
turut disentuh oleh Ibn al-Qayyim (1993) melalui kata-katanya:
"ولَمّا
كان التبليغ عن الله سبحانه يعتمد العلمَ بما يُبلَّغ، والصدقَ فيه، لم
تصلح مرتبةُ التبليغ بالرواية والفتيا إلا لمن اتّصف
بالعلم والصدق؛ فيكونُ عالمًا بما يُبلِّغ، صادقًا فيه، ويكون مع ذلك حَسَنَ
الطريقةِ، مَرضِيَّ السيرة، عَدلاً في أقواله وأفعاله، متشابهَ السر والعلانية في
مَدخَلِه ومَخرَجِه وأحوالِه؛ وإذا كان منصِبُ التوقيع عن الملوك بالمحلِّ الذي لا
يُنكَر فضلُه، ولا يُجهَل قدْرُه، وهو من أعلى المراتب السَّنِيّات، فكيف بمَنصِب التوقيع
عن ربّ الأرض والسموات؟"
Maksudnya, “Apabila menyampaikan (hukum) daripada
Allah S.W.T berdasarkan ilmu tentang apa yang disampaikan dan perlu benar
tentangnya, maka tidak boleh martabat penyampaian sama ada dengan periwayatan
atau fatwa kecuali oleh mereka yang mempunyai sifat ilmu dan benar. Dia tahu
(alim) dan benar pula tentang apa yang disampaikannya. Pada masa yang sama dia
juga hendaklah baik akhlak, baik peribadi, adil dalam perkataan dan
perbuatannya, sama kelakuannya di tempat tertutup dan terbuka, masuk keluarnya
dan semua keadaannya. Sekiranya kedudukan penyampai (berita) daripada raja-raja
adalah kedudukan yang tidak dinafikan kelebihannya dan ia setinggi-tinggi
kedudukan, apatah lagi kedudukan penyampa (hukum) daripada tuhan bumi dan langit?”.
Ibnu
Qayyim (1993) menyambung lagi:
"فحقيق بمن
أُقيمَ في هذا المنصب أن يَعُدَّ له عِدَّتَه، وأن يتأهَّب له أُهْبَتَه، وأن يعلم
قدرَ المقام الذي أُقيمَ فيه، ولا يكون في صدره حرجٌ من قول الحق والصَّدعِ به؛
فإن الله ناصرُه وهادِيه، وكيف هو المَنْصِبُ الذي تولاَّه بنفسه ربُّ الأربابِ،
فقال تعالى: ﴿وَيَسْتَفْتُوْنَكَ فِي النِّسَاءِ قُلِ اللهُ يُفْتِيْكُمْ
فِيْهِنَّ وَمَا يُتْلَى عَلَيْكُمْ فِي الْكِتَابِ﴾. وكفى بما تولاَّه اللهُ
تعالى بنفسه شرفًا وجلالةً؛ إذ يقول في كتابه ﴿يَسْتَفْتُوْنَكَ قُلِ اللهُ يُفْتِيْكُمْ فِيْ الكَلالَةِ﴾، ولِيَعْلَمَ المفتي عمن ينوب في فتواه، ولِيُوقِنَ أنه
مسئولٌ غدًا وموقوفٌ بين يدَي اللهِ"
Maksudnya, “Sepatutnya
sesiapa yang dilantik ke jawatan ini untuk membuat persediaan dan hendaklah dia
sedar kadar kedudukan yang dia dilantik padanya. Hendaklah dia tidak takut
berkata benar dan mempertahankannya kerana Allah adalah penolongnya dan pemberi
hidayah kepadanya. Masakan tidak, kerana ia adalah kedudukan yang diambil alih
olehNya sendiri tuhan segala makhluk. Allah berfirman yang bermaksud, “Dan mereka meminta fatwa
kepadamu (wahai Muhammad), mengenai (hak dan kewajipan) kaum perempuan.
Katakanlah olehmu: "Allah akan memberi keterangan (fatwa) kepada kamu
mengenai mereka dan juga (ada difatwakan dalam) apa yang selalu dibacakan kepada
kamu dalam Kitab (Al-Quran) ini”
(al-Quran. Al-Nisa‘. 4: 127). Memadailah apa yang diambil alih oleh Allah Taala
sendiri sebagai kemuliaan dan keagungan ketika Dia berfirman dalam kitabNya
yang bermaksud “Mereka (orang-orang Islam umatmu) meminta fatwa kepadamu
(Wahai Muhammad mengenai masalah kalalah). Katakanlah: "Allah memberi fatwa kepada
kamu dalam perkara kalalah itu” (al-Quran. Al-Nisa‘. 4: 176). Hendaklah
seseorng mufti tahu siapakah yang digantikannya dalam fatwanya dan hendaklah
dia yakin bahawa dia bertanggungjawab keesokkan harinya dan akan berdiri di
hadapan Allah”.
Tiada ulasan
Catat Ulasan