SOALAN:
Bolehkah Non Muslim
Masuk Ke Masjid?
JAWAPAN:
Mengikut
mazhab Syafie, orang bukan Islam dibolehkan memasuki masjid selain daripada masjid
Haram dengan izin orang Islam (pengurus masjid). Ini dapat dilihat melalui
kenyataan imam al-Nawawiyy yang menyebut:
أَمَّا الْكَافِرُ فَلَا يُمَكَّنُ
مِنْ دُخُولِ حَرَمِ مَكَّةَ بِحَالٍ، سَوَاءٌ مَسَاجِدُهُ وَغَيْرُهَا. وَلَهُ
دُخُولُ مَسَاجِدِ غَيْرِ الْحَرَمِ بِإِذْنِ مُسْلِمٍ. وَلَيْسَ لَهُ دُخُولُهَا
بِغَيْرِ إِذْنٍ عَلَى الصَّحِيحِ. فَإِنْ فَعَلَهُ عُزِّرَ.
Maksudnya,
“Adapun orang bukan Islam, maka mereka tidak dibolehkan untuk memasuki tanah
haram Mekah atas apa alasan sekalipun, sama ada masjid atau bukan. Sebaliknya
mereka dibolehkan memasuki masjid-masjid yang bukan di tanah Haram dengan izin
orang Islam, dan tidak boleh memasukinya tanpa izin, mengikut pendapat yang
sahih (dalam mazhab Syafie). Sekiranya mereka berbuat demikian (memasuki masjid
tanpa kebenaran orang Islam), maka mereka boleh ditakzir” (Rujukan: Kitab
Rawdat al-Talibin wa cUmdat al-Muftin).
Imam Khatib al-Sharbiniyy
pula menyebut:
وَلَيْسَ لِلْكَافِرِ، وَلَوْ غَيْرَ
جُنُبٍ دُخُولُ الْمَسْجِدِ إلَّا أَنْ يَكُونَ لِحَاجَةٍ كَإِسْلَامٍ، وَسَمَاعِ
قُرْآنٍ، لَا كَأَكْلٍ وَشُرْبٍ، وَأَنْ يَأْذَنَ لَهُ مُسْلِمٌ فِي الدُّخُولِ
إلَّا أَنْ تَكُونَ لَهُ خُصُومَةٌ
Maksudnya: “Dan tidak
dibolehkan bagi orang bukan Islam memasuki masjid sekalipun dalam keadaan tidak
berjunub, melainkan kerana wujudnya keperluan seperti ingin masuk Islam dan
mendengar bacaan al-Quran, dan bukanlah (keperluan yang tidak mendesak)
seperti makan dan minum. Dan orang-orang Islam mengizinkan mereka memasuki
masjid kecuali boleh menyebabkan perbalahan (maka non Muslim tidak boleh masuk
masjid)” (Rujukan: Kitab Mughniyy al-Muhtaj Ila Macrifat Macani
Alfaz al-Minhaj).
Keharusan
ini merujuk kepada hadis berikut:
بَعَثَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ خَيْلًا قِبَلَ
نَجْدٍ، فَجَاءَتْ بِرَجُلٍ مِنْ بَنِي حَنِيفَةَ يُقَالُ لَهُ: ثُمَامَةُ بْنُ
أُثَالٍ، سَيِّدُ أَهْلِ اليَمَامَةِ، فَرَبَطُوهُ بِسَارِيَةٍ مِنْ سَوَارِي
المَسْجِدِ، فَخَرَجَ إِلَيْهِ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
فَقَالَ: «أَطْلِقُوا ثُمَامَةَ»، فَانْطَلَقَ إِلَى نَخْلٍ قَرِيبٍ مِنَ
المَسْجِدِ، فَاغْتَسَلَ، ثُمَّ دَخَلَ المَسْجِدَ، فَقَالَ: أَشْهَدُ أَنْ لاَ
إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَأَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ اللَّهِ
Maksudnya, “Nabi SAW pernah
mengutus beberapa penunggang kuda ke arah Najd. Lalu utusan itu kembali dengan
membawa tawanan daripada Bani Hanifah yang bernama Thumamah bin Uthal, pemimpin
suku al-Yamamah. Mereka pun mengikatnya di salah satu tembok Masjid Nabawi.
Kemudian Nabi SAW mendekatinya dan berkata, “Lepaskan Thumamah”.
Kemudian Thumamah menuju ke pohon kurma yang berdekatan dengan masjid, beliau
mandi lalu masuk ke masjid, dan mengucapkan, “aku bersaksi tiada tuhan selain
Allah dan Muhammad itu pesuruh Allah” (Hadis. Al-Bukhariyy. No. 462).
Hadis ini menjelaskan bahawa para
sahabat mengikat Thumamah di salah satu tembok dalam masjid Nabi SAW. Ini
mununjukkan tentang keharusan bagi non Muslim untuk masuk ke masjid atas
sesuatu keperluan.
Inilah yang dinyatakan oleh imam Al-Sharbiniyy:
وثبت أنه صلى الله عليه وسلم أدخل الكفار مسجده، وكان ذلك بعد نزول ”براءة“،
فإنها نزلت سنة تسع، وقدم الوفد عليه سنة عشر وفيهم وفد نصارى نجران، وهم أول من
ضرب عليهم الجزية فأنزلهم مسجده وناظرهم في أمر المسيح وغيره
Maksudnya, “Terdapat
riwayat bahwa Nabi SAW memasukkan orang kafir ke dalam masjid baginda. Ia terjadi
setelah turunnya surah al-Tawbah yang turun pada tahun 9 hijriyah. Banyak
delegasi berjumpa dengan Nabi SAW pada tahun 10 hijriyah, dan antara mereka ialah
delegasi nasrani Najran. Mereka suku pertama yang dikenakan jizyah. Nabi SAW menyuruh
mereka masuk ke dalam masjid baginda dan baginda juga berdebat dengan mereka
tentang nabi Isa Al-Masih dan lain-kain” (Rujukan: Kitab Mughniyy
al-Muhtaj Ila Macrifat Macani Alfaz al-Minhaj).
Kesimpulan
Daripada penjelasan hadis
dan pandangan ulama Syafie di atas, dapat disimpulkan bahawa individu non
Muslim dibolehkan masuk ke dalam masjid selain Masjidil Haram. Namun ia
tertakluk kepada beberapa syarat antaranya dengan keizinan pihak pengurusan
masjid, menjaga adab, menjaga kesucian dan kebersihan masjid, memakai pakaian
yang sopan dan lain-lain peraturan yang munasabah.
Membenarkan non Muslim juga boleh bertujuan untuk
menyampaikan dakwah Islam kepada mereka. Ini menyerlahkan keindahan Islam yang
menyeru kepada berbuat baik kepada sesama manusia. Pihak pengurusan masjid Cocos (Keeling) Island boleh memainkan peranan
ini supaya institusi masjid dapat menjadi platform dakwah kepada non Muslim.
Namun sekiranya didapati ada agenda tertentu atau boleh
menyebabkan fitnah berlaku, maka pihak pengursan masjid boleh tidak membenarkan
non Muslim masuk ke masjid. Ia tertakluk kepada kebijaksanaan atau budi bicara
pihak pengurusan masjid.
Wallahu aclam
bi al-sawab.
RUJUKAN:
Al-Bukhariyy, Muhammad bin Ismacil. 1422H. Sahih
Al-Bukhariyy. T.tp: Dar Tawq al-Najah.
al-Nawawiyy, Abu Zakariyya Muhy al-Din bin Sharaf. 1991.
Rawdat al-Talibin wa cUmdat al-Muftin . Jil. 5. Beirut:
al-Maktab al-Islamiyy.
Al-Sharbiniyy,
Shams al-Din Muhammad bin Muhammad al-Khatib. 2000. Mughniyy al-Muhtaj Ila
Macrifat Macani Alfaz al-Minhaj. Jil. 1. Beirut: Dar
al-Kutub al-cIlmiyyah.
Disediakan Oleh:
Prof. Madya Dr. Irwan bin
Mohd Subri
Pengarah,
Institut Pengurusan dan
Penyelidikan Fatwa Sedunia (INFAD),
Universiti Sains Islam
Malaysia (USIM)
Nota Penting:
Tiada ulasan
Catat Ulasan